lördag 8 augusti 2020

Fint väder

Det är soligt och fint i Finland. Om du redan har en brun hy av den sol som varit tidigare i sommar så kan du vara längre i solen nu. Om du solar utan solkräm får du all d-vitamin du kan ta in för en dag på 30 minuter. Solkräm stoppar intaget av d-vitamin i kroppen. Mitt tips om du inte är alltför ljus är att sola åtminstone en stund utan solkräm. Sedan är det bra att ta i beaktande att solkräm kanske måste smörjas en timme innan man ska vara i solen om den ska ha effekt. Se även om den håller för vatten. Nu är det sol ett par dagar i Finland och det kan man bra ta vara på. Solen är som starkast kl.11-14 så då kan man vara extra aktsam om man vill. Allt som är farligt i livet måste stå i kontrast till att ingen kommer levande härifrån. Vill man äta kött och vara mycket i solen så kanske det är viktigare att leva så och bli 85 år än att bli 120 år och leva på ett sätt man inte gillar.

fredag 7 augusti 2020

Tuff vecka kommer mot sitt slut

Jobb över 40h och över 1000 km i bil har det blivit denna vecka. En massa planering av det ena och det andra kan man lägga till. Söndag, måndag och tisdag har min förening matcher så tre öppningselvor har förberetts inför de matcherna. Fullt igång första veckan alltså, man ska smida medan järnet är varmt. Kommer att lugna ner tempot lite grann redan nästa vecka, så här hårt kör man inte alltför länge om man inte har det lugnt på hemmafronten. Lugnt på hemmafronten har man det inte med en 2-åring och ett egnahemshus. Livet går i olika perioder och ibland är det helt ok att ha det jättetufft för att en annan period ha det enklare.

onsdag 5 augusti 2020

Träning för 2016-2018 födda

Första träningen för min 2-årige son avklarades ikväll. Självmant sparkade han inte bollen en enda gång. Tror jag sparkade den med hans ben någon gång. Lite spring, lite kast och en del lek med olika grejer blev det. Viktigast kanske att se andra som springer med bollar och att vara social är ju aldrig fel.


tisdag 4 augusti 2020

Morgonlänkar

Igår, idag och imorgon står 5 km löpning på schemat. Håller tempot på 5min 30s per kilometer. BDNF är den bästa effekten man få av löpning innan frukost enligt den här länken: 

https://runnersworld.se/blogg/morgonlopning-pumpar-ut-bdnf-och-far/


måndag 3 augusti 2020

Tidiga morgnar


Himlen, vattnet och den eventuella solen är tre fantastiska
 element att ta del av då man stiger upp tidigt. Idag började
jag undervisa igen efter att ha vari ledig hela juli. Tog på
mig massor med jobb i augusti för säkerhets skull ifall det
senare skull bli distansstudier igen pga covid-19. Att träna
på morgonen är det enda tänkbara nu nästan för jag kör bil
cirka 800-900km bara för jobb den här veckan och energin
är riktigt låg efter jobbdagarna. Träna blir för tungt då
nästan. Morgnarna med 5 am club passar desto bättre nu.

söndag 2 augusti 2020

Vikttips jag klarar att leva med

Alla går upp och ner i vikt enligt olika orsaker. Vikt är kopplat till genetik så det är dumt att döma någon annan eller att tro att de får samma resultat som en själv av samma träning och kost, för så är det inte. Jag rekommenderar ingen under 18 år att försöka gå ner ordentligt i vikt utan att fråga någon med professionell erfarenhet. Många undrar hur jag från rätt hyfsad form gått ner i vikt 6 kg på ett år och har nått en ännu bättre form. Jag delar med mig av tipsen, inte sagt att de här tipsen hjälper någon annan men jag tycker att de är genomtänkta för min del och enkla att leva med. Att skapa något man kan leva med är det viktigaste. Att banta är helt hopplöst, vem vill leva ett sådant liv i längden!? Ingen.

Allmänt att utgå ifrån med vissa undantag förstås:

1. Skräpmat äts helst som lunch och inte senare än kl.15 ifall att jag vill äta sådant.
2. Godis behöver inte ge speciellt många kalorier så rent kalorimässigt kan man äta godis varje dag även om man kan tänka på sockret som inte är bra för tänderna.
3. Köpt pizza äts cirka två gånger i halvåret enligt planen. Monsterpizza med fem fyllningar som är helt grym ger njutning så det räcker för flera månader. Hemlagad pizza kan tänkas ätas lite beroende på.
4. Chips, nötter och sådant som ger mättat fet kan man undvika men igen är det mängden som avgör. Chips en gång i veckan kommer inte att påverka helheten, chips vill man väl äta på kvällen så då gör man det.
5. Bröd, inga begränsningar alls. Många andra begränsat bröd väldigt mycket.
6. Drycker. Vatten är bäst och nästan det enda jag dricker. Lemonad slutade jag köpa hem för sex år sedan, min regel är att jag får endast dricka det om jag är på restaurang. Dricker det sällan men säkert en gång per månad ändå. Att dricka sina kalorier är det värsta sättet att gå upp i vikt från kalorier!
7. Att njuta av öl har jag nästan avslutat helt främst för att det förstör sömnen även med små mängder. Där sparar man in kaloriintag också förstås. Ett tips om man vill testa en god öl (eller två?) är att dricka tidigare på dagen så är det mindre risk att sömnen påverkas om alkoholen har gått ur blodet helt och hållet.
8. Varierad kost med husmanskost och sallad är som alla vet bra. Ät hellre mer vid lunchen än vid middagen, vid lunch tillåter jag mig ibland eller ofta att äta hur mycket som helst medan jag äter mindre vid middagen. Frukost äter jag normalt men kanske hoppar över det någon gång ibland om jag ätit mycket på kvällen eller annars bara känner mig mätt och nöjd på morgonen.
9. Umgås med vänner på ett annat sätt än att alltid vara ohälsosam. Att träffa vänner behöver inte betyda att man gör något ohälsosamt med bullar, hamburgare och en massa onödig dryck. Hamburgare är i sig inte så ohälsosamma utan lemonad och pommes frites.
10. Det viktigaste som ligger bakom viktminsking på 6 kg är inte vad man gör nån gång ibland utan det som man gör dagligen. Ens rutiner skapar ens hälsa. Jag tränar minst fem ordentliga gånger i veckan normalt, varav jag kan plåga mig 1-2 gånger rätt hårt och njuta mer av passen de övriga gångerna. Få träningen att fungera på morgonen, lunchen eftermiddagen eller kvällen. Ibland är man laddad och ibland inte. Det är bara att sätta igång med träningen precis som man äter, borstar tänderna eller tankar bilen. Träna då du hittar tid, men se till att prioritera in träningen i tidtabellen.