måndag 17 maj 2021

Jari Litmanen i WWWK


Bra podcast av Erik Niva. Antalet timmar för att bli proffs behöver dock inte vara 10.000 och den regeln finns endast i vissa människors teori. Jag har byggt upp en föreläsning med alla fakta om det här och regeln med 10.000 timmar stämmer inte alls. Visst behövde Jari Litmanen mängder med träning men inte hurudan träning som helst. Han behövde inte ensidig fotbollsträning och att han bl.a. spelade ishockey hjälpte honom mycket också. För övrigt var det 3h med fantastiskt bra lyssning!

söndag 16 maj 2021

Vilodag


                                Ta vara på vilodagarna och njut av dem och vädret de bjuder på.

lördag 15 maj 2021

Mer målvaktsskolning

Idag är sista dagen på målvaktsskolan. Vi väntar dåligt väder och tränar därför inomhus. Visst finns det fina möjligheter då man även kan träna inomhus. Grunderna är det viktigaste för lågstadieåldern så vi sätter inte in så många svåra övningar. Viktigt är att inte överbelasta målvakterna för hårt heller. Målvaktens periodisering är inte densamma som för utespelare. Målvakter ska göra så bra räddningar som möjligt (100%) och inte så många räddningar som möjligt på träning. Målvakter ska bli vana att fokusera 100% under matcher och då de inte har något att göra är det övning i att vara fokuserade. De gör med andra ord ett jobb hela tiden.

torsdag 13 maj 2021

Målvaktsskola på gång

I förra avsnittet av podcasten diskuterade vi målvaktsskola för barn i lågstadieåldern. Det var alltså avsnitt 50. Lyssna där vilka tips Manq gav och sedan får ni veta om jag höll med. Hursomhelst ska cirka 15st målvakter skolas idag så det blir en tuff dag i det fina vädret för mig och min kollega.

onsdag 12 maj 2021

Testade en av 5 AM Clubs metoder


På instagram fick man gissa vilken av fyra metoder att utvecklas som jag skulle testa. Att ta massage minst 120min per vecka har jag redan testat i tre veckor. Det gav fina effekter då jag mådde bra psykiskt också. Den här gången spärrade jag in mig på ett hotellrum i en annan stad än den jag bor i och tillät mig bara att gå ut en gång för att ta en promenad. Då man är ensam kan man nå sina djupaste tankar och producera fina idéer. 

Det blev fyra podcastavsnitt och lite annat smått och gott. Men det jag behöver göra en annan gång är att vara längre än 15h, för jag sov bort halva tiden och då behöver jag vara lite mer utvilad för att utveckla ännu bättre idéer. På morgonen körde jag ett 20min träningspass i hotellrummet och båda dagarna använde jag även meditation.

tisdag 11 maj 2021

Överansträngd fot

Planen på bilden ägs av Vasa stad och folk använder den flitigt
och får göra det gratis. Mycket bra att det finns möjligheter.


Har fått mycket steg på sistone. En vilodag eller lugn dag innehåller ofta 20.000 steg och det beror väl på ett aktivt liv med både hund och 3-åring som jag gärna vill sätta energi på. Har tränat på flera olika sorters konstgräs på sistone och en inomhusmatta som inte är min favorit var nog pricken på i. Har fått många smällar på sistone på fötter och ben. Har även fått en armbåge i revbenen som kan sluta med en buranakur. Få se. Hursomhelst är det så att högra foten är överansträngd från alla steg jag tar, från att jag kör mycket bil och från att jag spelar fotboll. Nu blir det att ta det så lugnt som möjligt ikväll och imorgon. Sedan har jag tre dagar fulla av olika uppdrag med att leda målvakter och utespelare i fotboll och andra idrotter. Det är aldrig lägligt med skador men den här veckan är en av de sämre att vara skadad. Hoppeligen är jag i skick redan på torsdag.