fredag 5 januari 2024

Förenade Arabemiraten (och Dubai) del 4/4

Genom åren har jag jobbat med egen utveckling av att bli mindre känslig för att missa sömn och även för att ”missa” måltider. Då det är soligt ute räcker det rätt bra med cirka 6h sömn för min del speciellt om jag inte skall arbeta. Annars är det bra med 6,5h till 7h och förstås skulle jag må ännu bättre av mer sömn men jag sover nästan aldrig mer än 7h. I snart två år har jag hållit på med periodisk fasta vilket passar alla ”normala vuxna” som inte hör till någon riskgrupp för just det. Då kroppen är van att äta sällan går det bra att ta in alla kalorier på t.ex. två måltider per dag. De här faktorerna gör att man kan maximera sin tid och sitt liv. Kan även nämna 5 AM Club boken med sin metod, det är en metod för att göra en mer effektiv som människa än någonsin annars. Jag driver 5 AM Club Finland/Suomi på Facebook med över 1000 medlemmar från hela världen. Dock har jag 5 AM Club på paus medan barnen växer – i väntan på att deras sömn ska vara bra och inte påverka min sömn så mycket. God kondition och en viss fysisk styrka är också vettigt för att kunna bli mer effektiv. Nu över till hur detta avspeglade sig på min resa.

Att flyga på natten tog jag som en utmaning, en utmaning där jag ville påverkas så lite som möjligt av att missa sömn. Jag sov lite mer än jag brukar innan resan. Den bestod av tre flyg medflygtid 1h+3h+4h. Till Stockholm sov jag inte alls på kvällsflyget, till Turkiet ville jag sova men klarade inte av det för sätet var inte bättre än normalt i ett flyg och i ett likadant plan till Dubai sov jag knappt två timmar. De två sista planen hade lädersäten och var Turkish Airlines. Med knappa 2h sömn var jag såklart lite trög i huvudet då jag skulle av planet men med enbart vatten till frukost klarnade jag snabbt till. Mitt mål kostmässigt var att inte äta något efter middagen hemma innan det skulle bli lunch i Dubai. Det fungerade inte då det dök upp gratis måltider med gratis drycker på de två sista planen. Det var viktigare att få energi för att klara av resan än att försöka stå emot och använda periodisk fasta. På de flesta semestrar äter jag frukost om jag bor på hotell men inte alltid. Att missa frukost är inget jag gör mer än kanske 350 dagar per år. Kvällsmål äter jag kanske hälften av dagarna per år.

Med risk för så här lite sömn finns det två vägar att gå i förberedelserna. Att se till att boka hotellrummet från dagen innan eller köpa till timmar på morgonen är ett sätt att få åka direkt till hotellet och sova ut inför dagen. Eftersom jag skrev ordet utmaning här tidigare så har ni säkert redan räknat ut att jag inte valde det normala alternativet. Fyra hela dagar och tre nätter på hotell för 300 euro med normalpris 800 euro var det jag valt efter att ha tänkt igenom noggrant. På flygfältet byttes mitt sim-kort ut till ett annat för att jag skulle ha tillgång till 3 gigabyte mobildata. Efter det for jag med förbeställd taxi mot hotellet. Chauffören från Pakistan var lite äldre, talade perfekt engelska, såg ståtlig ut och var mycket välklädd och proffsig. Hade bokat honom och hotellet via Booking där jag har Genius nivå-2 och siktar på nivå-3 inom två år. Vid hotellet följde jag min plan. Frågade när jag kan få rummet och klockan var då kanske 6.45 på morgonen så det skulle dröja 6h minst. Hotellets service skulle jag få använda. Bytte om till passliga kläder och packade ryggsäcken med det jag skulle behöva för tillfället. Gick upp till poolområdet, simmade, chillade och ringde videosamtal med folk i Finland där klockan var en timme mer.

Värmen var häftig fast solen knappt gått upp. Det närmade sig kanske 30 grader i luften. I vattnet var det 19 grader i en kall pool och runt 30 grader i jacuzzi och en annan pool. Hotellet och poolområdet var helt fint. Alla stora byggnader i staden och vid Dubai Marina där jag bodde var imponerande och lite chockerande. Solen kunde jag bara se lite av mellan byggnaderna, den var vid poolområdet endast mitt på dagen. Småningom tog jag mig till stranden dit det tog kanske 7min att gå. Fågelvägen var stranden väldigt nära men flera hotell hade privata stränder och man fick inte gå igenom deras hotell. Reglerna kunde jag om att axlarna ska vara täckta även för män när man går på gatan ovanför stranden, så då gällde det att alltid ha en t-shirt på. Shorts är alltid ok i Dubai till skillnad från ett land som Iran där man måste ha byxor. Dubai har Sharialagar men det är ett land som är väldigt tillåtande ändå. Alkohol skulle ha funnits vid hotell Hilton nära stranden om man hade bott där. För övrigt är jag osäker på om alkohol fanns vid Dubai Marina. Det är ganska skönt med ett samhälle utan alkohol. Varken alkohol, kriminalitet eller någon vuxen som skulle höja rösten upplevde jag på hela resan. Vakter fanns med 50-100 meter vid många områden och ställen i Dubai och så även vid marinan.

Stranden var fin med så gott som vit sand. Chocken var det varma vattnet på cirka 30 grader som inte kylde ner en det minsta. Stranden var cirka 3km lång och jag gick genom hela stranden och tog bilder lite här och där. En kamel som man fick rida på var väl det konstigaste vid stranden. Överlag fanns det inga människor från Norden och ingen var aldrig glad men inte heller sur eller ledsen. Alla människor plus jag själv och även alla jag sett i realityserier från Dubai på teve i efterhand beter sig väldigt neutralt där. Folk är inte riktigt glada och speciellt inte genuint glada. Kanske värmen gör sitt och sedan är det kanske bristen på alkohol och vissa lagar som gör sitt. Jag reste ensam och var helt nöjd överlag och kanske glad och positiv, men inte gick jag runt och log så mycket för det var som sagt ganska så att alla betedde sig lite ”neutralt”. Främst då jag gav dricks efter middag, gav bort pengar åt någon arbetare eller betalade något log jag lite lätt.

Första intrycket var att det var häftigt med en 3km strand, världens största flytande vattenpark och världens största pariserhjul i närheten. Jag ville även bo hyfsat nära The Palm där bl.a. lyxhotellet Atlantis The Palm fanns. Minns inte om jag uppfattat hur nära stranden det var direkt jag var på stranden, men åtminstone med Google Maps började jag förstå att allt var på synligt avstånd. Det var en viss sandig dimma vissa tider på dagen om man skulle se långt bort också. Till fots gick det inte att röra sig hursomhelst så jag kunde inte gå eller jogga vart som helst som jag t.ex. kunnat göra i Madrids centrum.

Efter att jag var klar på stranden gick jag väl till hotellrummet för att packa upp om jag minns rätt. Eller lunch blev det faktiskt först.

Då man äter lunch i Finland håller man sig gärna i prisklassen 10-14 euro. Okej Subway var knappt dyrare än i Finland men all övrig lunch var 20-35 euro på bra ställen med dricka. En dryck som jag drack flera gånger var något som innehöll lime och mynta. Det var väldigt gott. Smakade väl lite som Mojito men godare och förstås var det alkoholfritt. Varför skulle någon behöva alkohol då det finns så god dryck? Cola Zero fanns det inte mycket av men nog Pepsi Max. Cola Zero såg jag cirka en gång på resan. I butiker och varuhus var allt dyrare än i Finland vilket känns galet då allt är så dyrt redan i Finland nuförtiden. I en japansk butik som jag var i en enda gång kunde man däremot fynda en hel del, men det var enda stället. Då jag var till öknen stannade vi vid en bensinstation på hemvägen, där var allt billigare än i Dubai. Men två Pringlesrör för cirka sju euro fick ses som ett kap ändå! Bensinen var billig och kostade ungefär 89 cent per liter. Den kunde även vara nere cirka tio cent billigare ibland. Metro för några euro och även taxi var förmånligt. Man kunde åka lite vart som helst för 8-17 euro med taxi.

Hotellrummet var stort (inte alltför nytt), hade toppenutsikt mot The Palm till höger och pariserhjulet till vänster. Det hade över 50 våningar och jag var nöjd att inte bo högre än våning 18. Gym och poolområde fanns på våning två. Det var dock i två olika byggnader man rörde sig om man även skulle på gym. Allt fungerade smidigt överlag förutom att det inte var vanliga vägguttag och att det i princip inte fanns några lediga vägguttag. Men sådant löser man ju alltid. Det fanns väl en restaurang på våning 2 men jag hade inte beställt frukost och såg aldrig restaurangen. Någon poolbar fanns inte. Hotellet satt ihop med ett litet köpcenter så där gick det att handla mat och grejer även om det var lite dyrt.

Att sova funderade jag inte så mycket på. En natt kan man missa sömn bara man har sovit någorlunda nätterna innan. Natten efter sover man djupare och tar igen mycket av kvalitén på sömnen automatiskt förutsatt att man undviker alkohol, att äta allt försent och att gå och lägga sig alltför sent. Det här fungerade bra för mig och 6-8h sömn följande natt gjorde att jag klarade mig med 6h resten av resan. Kanske blev det någon halvtimmes powernap någon dag men överlag var jag i farten nästan fyra hela dagar med cirka 6,5h sömn per natt i medeltal. Och med ”i farten” kan för mig betyda att jag är på stranden kl.7 och kommer hem från något äventyr kl.23.30. Det blir en ganska lång dag. På stranden kl.7 på morgonen fanns hundratals människor och vattnet svalkade väl åtminstone lite grann den tiden. Lite skönt var det åtminstone medan det på dagen kändes lite löjligt att simma för att piggna till, det var nog mer för att ha det lite skönt och flyta runt i det salta vattnet då bara.

Att ha tillgång till strand, pool och gym är trevligt. Det blev väl två eller tre gymbesök och inte en enda länk utomhus. Länkade knappt inomhus heller eftersom mina ben ändå behövde gå 25.000 - 33.000 steg per dag på alla aktiviteter. Men ni förstår min bas på resan. Jag hade det bra ställt och stor chans att uppleva mycket. Så nu ska jag berätta om lite sevärdheter och lite allmänt hur det var överallt fast jag har berättat en del om människomöten redan tidigare. De som sett videon jag laddade upp på Youtube och läst tidigare texter vet mycket om vad som komma skall. Mest intressant kanske var Atlantis The Palm som jag fick besöka fullständigt utan att behöva bo där och förstås Burj Khalifa. Burj Al Arab kunde jag också ha besökt men det kändes onödigt och skulle ha kostat över 50 euro att ta en kopp te där. Det sjustjärniga hotellet hade även rundvandring med guide men det kostade tresiffrigt. Jag skänkte hellre lite mer pengar till människor från fattiga länder än att besöka just det hotellet. Det fanns även ett ställe där man kunde se ut över hela The Palm från en 360 graders pool där man bokade alltför dyra platser med massor av andra människor. Det hoppade jag över. Future Museum hade jag gärna besökt men det var fullbokat redan innan jag startade resan. Legoland, Flower Garden och en del andra kända ställen prioriterade jag bort. Att fara ut med någon båt eller lyxkryssare och se allt möjligt hade inte varit så dyrt men det kändes onödigt.

Sevärdheter och upplevelser i kronologisk ordning följer. Den lokala marknaden ”Souk Madinat Jumeirah” skulle ge mig en ärlig start på resan så att jag skulle se lokalbefolkning tänkte jag. Marknaden var inomhus och det fanns även restauranger som var utomhus. Som en saluhall i Finland kan man beskriva det men lite annorlunda. Jag åt arabisk mat på arabisk restaurang först. Kött av flera sorter blev det med börd och allt möjligt exotiskt. På sätt och vis det mest genuina samt bästa jag åt på resan. Det var där jag rekommenderades den där lime-mynta drycken första gången. Även Heineken 0,0% hade funnits men inget alkohol(fritt) vin. Folk satt och rökte vattenpipa under hela middagen på den här restaurangen. Det var utomhus som gällde och då jag efter maten gick vidare och såg på omgivningen lite så uppenbarade sig Burj Al Arab riktigt i närheten så att jag kunde ta bilder på hotellet på avstånd åtminstone.

På själva marknaden var det tryggt att använda pengar och egentligen också kreditkort. Det mesta gick bra. Jag fick provsmaka choklad, te, fler sorters fantastisk honung och ett som annat. Jag köpte något av nästan alla. En kedja var experter på hud och hudvård, de försäljarna var från Britannien eller Nederländerna om jag minns rätt. De sålde bra tvålar och dylikt och visste allt möjligt om hud som jag kunde diskutera med dem. Vi pratade om Acne Rosacea, Efamoltabletter och allt möjligt som ytterst få i Finland kan diskutera med en. Min hur har varit känslig och är kanske det ännu om jag inte skulle leva så hälsosamt som jag gör. Fick ut en del av diskussionerna och köpte något även där. Här vid marknaden var priserna hyfsade med tanke på genuina produkter och bra kvalitet. Lite jobbigt med valutan där 25 euro är 100 dirham. Då man räknar om i huvudet, prutar och får en viss mängd kan man lätt bli lite yr med priserna. Tror att jag köpte ganska exklusiv konfekt för nästan en euro per pralin vilket nog var dyrt ändå för de innehöll mycket socker.

Att lura mig är ganska svårt för jag har rest sedan jag var sex år och jag har jobbat med människor från hela världen som lärare och även som fotbollstränare. En försäljare från Egypten kom ändå åt att förstöra mitt humör ganska rejält för resten av kvällen och jag fick använda lite meditation på mig själv för att somna den kvällen. Först fiskade han upp mig lite där jag stod och han ville visa sina produkter. Jag var ganska färdig för kvällen men något kunde jag väl säkert köpa. Han byggde upp en relation snabbt vilket bara är trevligt och jag köpte gärna något av de flesta ändå. Jag räknade upp några egyptiska fotbollsspelare och han låtsades (?) vara imponerad. Han frågade om jag hade barn och då man har både en pojke och en flicka tycker många i andra länder att det är det mest fantastiska. Han sade då ”mashallah, God bless” och gjorde något religiöst tecken. Ganska trevligt tyckte jag. Vad jag skulle köpa var det ganska hopplöst med däremot. Unik parfym eller en papyrusrulle med unika egenskaper, där man med en lampa kan få färgen på målningen att lysa i mörker en stund var det han ville erbjuda. Parfymen var enligt honom gjord av över 20 olika blommor som plockats nära pyramiderna i Kairo där han bodde. Jag använder inte parfym direkt så mitt intresse var lite si och så. Målningarna skulle inte passa in någonstans i mitt hem. Allt var lite dyrt dessutom.

Jag kunde väl köpa lite parfym och valde typ den minsta flaskan. Han packade in och tejpade en större flaska och beklagade sig över misstaget, men han kunde inte ändra på det längre, påstod han. Diskussionen tog några svängar där han dels skulle övertala mig att köpa målningen istället eller både och, ibland rullade han ihop målningen som att affären vore klar. Jag sade åt honom noggrant att han inte kan göra så. Efter lite om och men skulle jag betala parfymen för över 20 euro. En parfym som jag doftat på och som kan vara unik men den kan också vara lite vad som helst. Jag hade inte så många sedlar kvar så jag ville betala på kredit.

Maskinen krånglade flera varv men det var nog så att han fejkade för att till slut då det stod ”amount” där sade att jag skulle slå in koden och då hade han fått tillgång till min lösenkod. Då hade han garanterat påstått att något gått fel, slagit in en hög summa och slagit pinkoden utan att jag skulle ha förstått något. Men jag var smartare än så och jag påpekade att det stod ”amount” och båda två vet ju att man ska slå in beloppet då egentligen. På kredit kunde man oftast köra med snabb betalning utan kod i Dubai så han var nog ute efter att lura mig. Han hade varit jobbig, men även pratat om att försörja sina tre barn där hemma och nu som då sagt ”from my heart” om saker han skulle sälja till mig eller om pris han erbjöd på något. Nåja, jag ryckte kortet ur maskinen och sade något för att visa att nu räcker det. Där står han med sin tre meter långa basar och det är minst 12 meter till någon annan försäljare. Vad skulle hända nu? Jag tar ofta snabba beslut enkelt. Att bara lämna honom kunde ha skapat en scen och man vet aldrig vad som sker och om det dyker upp någon korrupt vakt eller vad som helst på ett sådant där ställe. Jag slet fram 100 dirham (25 euro) ur telefonfodralet och tog emot parfymen. Knappast sade jag desto mer utan började gå. Då vill han att jag ska ta emot en kortpacke som gåva och han ville ha ett leende. Kanske han var rädd för några klagomål, kanske turister var ganska uppskattade i den där saluhallen. Jag tog emot kortpacken och gav ett leende snabbt och där slutade den historien.

Det känns så falskt med religiösa uttryck och ”från mitt hjärta” då man sedan gärna försöker lura en turist. Jag var mycket besviken på mannen och kanske lite på situationen men jag tror inte att jag kunde ha gjort på något annat sätt utgående från den person jag är. Till basaren hade jag åkt med en taxi som inte ville ha på taxameter, något som inte är farligt enligt vad jag läst, men som förstås är lite dumt. Jag ville gärna ha ett pris innan jag for så han frågade vad jag ger honom och i och med det körde han utan taxameter. Bolaget fick nog inget för den körningen. Tror det kostade typ 12,50 euro. Då jag skulle bort från marknaden var det taxikö och det tog en stund innan jag fattade att alla chaufförer hade samma pris med taxameter och att det bara är att gå in i taxi nummer ett och följa ortens regler. Ibland är man en dum turist utåt sett men jag har varit på ställen där man behöver diskutera priset först också. Med taxameter blev det kanske fyra euro billigare än utan. Det var ju lite ovanligt kan en person som sett mycket tycka.

Morgonen efter var jag på stranden vid kl.7 och kl.8.15 skulle jag iväg med en bil på ökenrundtur. Den har jag berättat om i samband med värmen tidigare. Jag plockades upp först och satt i bil över 1,5h innan rundturen började. På hemvägen på eftermiddagen hoppade jag en god bit från hotellet för att upptäcka shopping och sevärdheter vid marinan. Google Maps i telefon gör att man kan navigera enkelt då man går. Tror att jag mest åt Pringles till mellanmål 17-tiden den här dagen. Besökte stranden efter det och fick beskåda en rätt fin solnedgång. De flesta människor skulle nog ha tagit mat till rummet och avslutat sin dag här. Jag fixade till mig, tog på en skjorta och gick till metron. Chocken av värmen när man klätt sig i skjorta och ville vara lite fräsch var alltid överraskande. Pratade lite med en värd vid metron för att veta hur jag skulle ta mig till en annan metro som kallades ”tram” för att åka ut till Atlantis The Palm. Mina kompisar hade bråkat med mig via Whatsapp och funderat om inte fixarnas fixare hade fixat in sig på Gordon Ramsays restaurang till resan.

Jag visste inte så mycket om hur det skulle gå den här kvällen. Men det blev fantastisk mat på just den restaurangen och jag var kanske lite bättre klädd än de flesta för vakterna släppte in mig var som helst vid hotellet så jag kunde besöka precis allt som bara fanns att se. En natt där skulle ha kostat ungefär 400 euro minst på höstlovet. Det världskända imponerande hotellet var häftigt, men lyx och pengar imponerar inte på mig, även om det kan vara intressant som fenomen att se hur människor påverkas av dylikt. Det blev en kul kväll och ”tram” slutade gå klockan tio på kvällen så jag fick ingen nytta av min returbiljett som hade kostat lite på två euro. Det blev taxi där jag fick tala med Nepals bästa tyngdlyftare i en viss viktklass. Han skulle bli Personal Trainer i Dubai och tjäna bättre snart än 1000 euro i månaden. Huruvida han lyckas eller inte vet jag inget om men det var hans dröm och alla PT där har hyfsat betalt. Han lärde mig en hel del om allt. I trafiken finns lysande ljus på marken där du ska stanna ibland förutom trafikljusen. Ibland kom det upp metallstänger som låste dig tills grönt ljus kom på något ställe, om jag minns rätt. Jag berättade i en annan del om detta lite men 12h var deras jobbpass. Han var förkyld men behövde jobba ändå. Ett hus och en bil i Nepal åt hans fru och barn var väl målet med Dubai. Han fick en del dricks då han släppte av mig 400 meter från hotellet för att slippa den värsta trafiken. De som plockade upp mig körde oftast 500 meter på fem minuter då trafiken var så stockad i början alltid. På hemvägen såg jag byggnadsarbetare som jag tror att hade varit i jobb även på morgonen 16h tidigare.

Dagen efter blev det stranden, hotellpoolen och Cheesecake Factory som var en häftig restaurang! Jag tog metron mot Burj Khalifa senare på dagen och såg att jag kommer att bli försenad till VIP festen där. Det var mycket krångel med metron för man måste logga ut då man kommer ur ett tåg (utanför tåget) för att kunna gå in med samma biljett på nästa tåg (400 meter längre bort). Jag och tre män från Oman hjälptes åt att förstå systemet och de skulle till Dubai Mall som låg vid Burj Khalifa. Jag blev mer och mer svettig i och med hur länge allt tog. Vad skulle hända om jag kom försent? Jag småsprang vid Dubai Mall på väg mot ingången till sevärdheten Burj Khalifa. Det var otroligt långt från metron och inne i det oändliga Dubai Mall var det svårt att hitta också. Jag var säkert 40min försenad.

Då jag kommit rätt och visat min VIP biljett lite nervöst så var allt bara frid och fröjd resten av dagen. Här fanns lokalbefolkning, araber med sina speciella kläder och de var kanske lokala människor. Det var nästan ända stället där jag träffade på lokala människor förutom på flygfältet. Alla människor i Dubai är nästan arbetare eller turister. Jag blev behandlad på ett fantastiskt sätt. Jag fick ett VIP märke på bröstet, lämnade in min väska på ett ställe och sedan var det en grupp jag skulle gå med. Vi såg en film i ett litet auditorium och sedan gick vi vidare mot hissarna. Vanliga turister fick uppleva enorma köer. Vi fick gå förbi alla köer och ändå tog det en stund innan vi fick åka hiss. Hissen går tio meter i sekunden. I videon visas lite av hur det räknas våningar på hissdörren med stora siffror.

Då vi for upp i en ganska fullpackad hiss till våning 124 så kändes det knappt alls. Det var superbekvämt för öronen och kroppen. Från våning 124 fick vi åka en annan hiss direkt upp till VIP festen. Där blev det en kort info och sedan fick man beställa gratis drick direkt och där fanns allt som finns i Finland. Jag firade min ankomst med ett glas champagne. Utsikten var fantastisk överallt. Det var ljust då jag kom och det blev mörkt ganska snabbt. Det fanns plockmat och alkoholfri dryck så mycket man ville ha. Alkohol behövde man beställa. Man gick runt på tre våningar och en fantastisk uteterass där man alltså var utomhus och kunde ta bilder över en kant. Man hade kunnat kasta ner telefonen från Burj Khalifa där, kanske även utan att någon hade märkt det. Kändes lite konstigt med den annars så noggranna säkerheten där vi gått genom något som påminde om tullen på ett flygfält där man scannades. Minns inte om jag måste ha med mitt pass dit också. Jag spenderade närmare tre timmar på festen, åt och drack gott, tog bilder i massor, ringde videosamtal från våning 154 med deras WIFI och bara njöt samt försökte bli ”mätt” på utsikten, vilket var svårt. Välklädda servitörer tog foton och filmade om man ville med ens egen mobil. De hämtade även dricka åt en om man sade till. Det var stort och exklusivt. Det är svårt att beskriva upplevelsen men videon säger en del. Efter närmare 3h tänkte jag åka hem. Men då fick jag även besöka en våning jag inte räknat med, där bjöds jag på något speciellt te med något speciellt tilltugg. Kan tänkas att det var våning 148 eller så var det en bättre lounge på turistvåningarna. Tror att det var våning 148. Småningom åkte jag ner till turistvåningarna 125 och 124. Svårt att minnas alla detaljer exakt och på internet står det lite olika. Besöket på den våningen var annorlunda, det var trångt, fönstren var inte lika fint tvättade och ljudnivån var högre plus att man bara var inomhus. Det gick att göra lite mer turistaktiga saker där som att gå på ett glas som ”sprack”, se detta i videon. Det gick att skapa ett guldmynt med Burj Khalifa på ur en guldpress och det gjorde jag. Det kostade bara någon euro och var inte äkta guld.

Normalt åker turister upp till våning 124 och 125 för 40 euro. De som vill ha en häftigare upplevelse bokar in sig till våning 148 för ungefär 100 euro. Den VIP fest jag skulle på var på våning 152-154, att få åka upp dit var något jag är tacksam för. Jag fick möjlighet till VIP biljett redan innan jag lämnade Finland. Byggnaden har 163 våningar men ingen får besöka de högsta våningarna. I en lounge på våning 154 var jag 585 meter uppe i luften om man vill veta metrarna. Byggnaden är högst i världen med sina 828 meter men jag tror att det ska komma en ännu högre byggnad i samma stad. Via Google kan man plocka statistik om allt får himmel till jord gällande byggnaden. Men den byggdes från 2005 till 2010. Det skulle ha varit häftigt att se arbetet dag efter dag, vecka efter vecka och år efter år. Häftigt med all respekt för de arbetare som haft dåliga eller tuffa förhållanden i arbetet också. Det är omöjligt att inte tänka på alla arbetare när man funderar på Dubai. Men de har fått det lite bättre som ni kan läsa i ett annat inlägg. Då jag kom ut ur Burj Khalifa kunde jag beundra byggnaden på utsidan på kvällen länge också. Den är så imponerande så man vill inte lämna den. Jag skulle komma tillbaka en annan dag för att uppleva den mitt på dagen utifrån också. Den där kvällen gick jag mycket och länge för att få en taxi. Det var lite jobbigt med mängder av människor och inga lediga taxin. Men jag gick ganska länge och såg mycket och till slut löste det sig. Jag var hemma halv tio fast jag fick det att låta väldigt sent just.

Dagen efter skulle jag sola lite med flit för det hade jag inte gjort tidigare på resan. Jag var på stranden kl.8 och kl.9.30 var det 31 grader varmt och full sol. Jag solade över en timme. Ur hälosperspektiv ska man ju verkligen inte överdriva solande och det gjorde jag inte heller på resan. Efter ett gympass blev det metro till Dubai Mall med Burj Khalifa och även Mall of the Emirates.  I videon kan ni se en ishockeyrink i Dubai Mall och en snövärld med slalombackar i det andra shoppingcentret. Det var riktigt galet.  Jag åt lunch på Jamie Olivers restaurang den här dagen och lätt middag närmare kl.21 vid stranden på en arabisk uterestaurang. Sedan bar det av mot flygfältet och tre nattplan. Jag sov en del på planen och var i rätt ok skick då jag äntligen kom hem.

Ifall jag blandat ihop dagarna mycket i texten så kan jag sammanfatta såhär: Dag 1 Dubai Marina och marknaden. Dag 2 Öknen och The Palm. Dag 3 Burj Khalifa. Dag 4 Shoppingcentren.

Att leva som jag lärt mig de senaste åren med A) ytterst få måltider där man ändå älskar mat och äter ordentligt sparar tid och skapar bättre hälsa som vuxen och B) Är i form att klara sig utmärkt med mindre sömn, gör att man kan leva livet fullt ut. Sista dagen lämnade jag rummet kl.12 och hade över 9h på mig att göra saker innan taxin skulle hämta mig. Utan att betala extra fick jag igen hela dagen använda hotellets faciliteter och ett omklädningsrum med privat dusch. Jag bytte om på wc mer eller mindre ibland den dagen. Väskorna var i hotellets extra rum. Allt går att lösa med flexibilitet, vänlighet, glädje, dricks och kanske ett litet leende.

Slutligen ska ni få några inblickar ännu:

En kvinna från Afrika skällde på sin medarbetare i glassbaren inomhus. Texta inte tillbaka då du är arg! För det hade en kvinna från typ Indien gjort åt sin chef. De hade en bra diskussion. Bara de två jobbade där och jag stod en meter ifrån och väntade på att beställa. Intressant var det.

Ett land och en stad utan alkohol är bra på många sätt. För mig just nu i det här skedet av livet kunde jag uppskatta det. Okej ett glas vin till köttbiten på en lyxrestaurang är svårslaget och ett glas champagne på våning 154 är svårslaget, men alltid annars var det rätt skönt. De hotell vid stränderna som serverade alkohol hade lite gladare gäster redan vid lunchtid, det är bara fakta ändå. Jag besökte hotell Hilton vid stranden lite av misstag så jag såg en del.

Det fanns många oskrivna regler i trafiken. De litade på att någon bromsade om de ställde sig mitt i vägen då de t.ex. ville backa på en smal gata. Skulle inte gå i Finland men där gick det. Motorvägen var femfilig. Taxibilarnas system berättade om de körde för hårt och om de gjorde det en längre tid så ringde systemet upp en central och då kunde de råka ut för något möte eller något.

Reklamer i trafiken är 40-80 meter långa ibland och fem meter höga för ett enda märke.

Då du går nära Burj Khalifa på gator nära vattnet så spelar det musik så du kan föreställa dig att du är med i en film.

Ganska skönt med begränsat antal Gigabyte. Det fick mig att inte surfa lika mycket som hemma. Jag hade på flygplansläge ibland mitt i vardagen. Man borde ha någon begränsning hemma också!

Musik och belysning var helt perfekt på Atlantis the Palm och speciellt på Gordons restaurang. Ketchup och majonäs togs ur små personliga brittiska glasburkar. Brödet var toppen och kom i en fin korg (både där och på Cheesecake Factory). Allt annat var mycket gott också.

Barn bryr sig inte i om ett hotell är 7-stjärnigt. Varför bryr vuxna sig så mycket om det?

Två västerländska kvinnor gick hand i hand på stan en dag. Intressant i ett land där homosexualitet är förbjudet.

Bönerum fanns lite överallt. Vi borde ha rum för meditation lite överallt om vi kommer långt med personlig utveckling i vårt land.

Fler skräpkorgar skulle ha behövts.

I en Cheesecake Factory hade de cirka 80st servitörer vilket var säkert 70% mer än många skulle ha haft där.

Kändes bra med vakter varje 50-100 meter på vissa gator. Personal hjälpte överallt också nästan alltid.

Alla var vänliga förutom kanske en försäljare och jag såg inte minsta tillstymmelse till bråk.

Taxichaufförernas ekonomi drabbas av utbildning, fortbildning, licens och annat plus hyra och mat. Förr jobbade många 15-16h per dygn men olyckor skedde så då blev det 12h och sex dagar i veckan som gäller.

Jag saknar mina barn rätt mycket då jag är borta men många arbetare har inte sett sina barn och familjer på flera år. Det kan jag inte ens ta in så att jag skulle kunna tänka mig liknande själv. Det vore otänkbart för mig. Det vore som att sitta i fängelse minst. Det är obeskrivligt.

Resor till nya platser kan få dig att växa som människa. Jag lärde mig massor även om det inte blev någon direkt info alls kring fotbollen där i landet.

Här under Bruj Khalifa. Det är svårt att sätta in mindre än 15-20st bilder om jag ska visa bilder.